Poster Verleden Week 2023

De omgeving, betekenis en functie van historische plaatsen en gebouwen zijn voortdurend in beweging. Van 27 tot 31 maart 2023 trokken de studenten en medewerkers van de opleiding geschiedenis doorheen de Lage Landen om te onderzoeken hoe de samenleving telkens opnieuw betekenis geeft aan plaatsen en monumenten. Ontdek de uitkomst van ons veldwerk.

Ateliers

Tijdens Verledens Week speurden studenten geschiedenis in 9 Ateliers naar hoe de samenleving betekenis en bestemming geeft aan monumenten en landschappen. En wat dat zegt over de relatie met het verleden. Ze kregen hulp van tientallen gidsen en medewerkers van binnen en buiten de opleiding.

Bekijk de resultaten per atelier en via de website Herbestemming:

1. Wonen in een abdij?
  2. Monumenten van macht: burchten, kastelen en paleizen
  3. In de put of wat te doen met het mijnerfgoed?
  4. Borderlands: de Romeinse Limes
  5. PRISON
  6. Vestingsteden in vredestijd
  7. Versteend koloniaal verleden?
  8. De kerk in het midden houden?

Verleden Week 2023 bracht ook...

Locatie

Waar anders dan in een herbestemd monument lag onze hub? Start- en eindpunt van onze tocht doorheen de Lage Landen was de Sint-Pietersabdij. Op dinsdag en woensdag zwermden de ateliers uit, 45 plaatsen werden bezocht, van Middelburg tot Verviers.