Hallo!  Wij zijn Atelier Hogeweg Spelenderwijs. Voor de Verleden Week hebben wij een educatief pakket ontwikkeld voor de 3de graad van het basisonderwijs. Dit hebben we opgedeeld in enerzijds een introducerende les over archeologie en tijdsperiodes, en anderzijds een interactief pedagogisch leermoment voor zowel studenten en leerlingen op de site Hogeweg. Om de tijdsperiodes te visualiseren hebben we ervoor gezorgd dat de kinderen op een interactieve manier maquettes bouwen. Na elke activiteit krijgen zij een attribuut om hun maquette te voltooien. Aan de hand van deze maquettes kunnen de kinderen zich inbeelden hoe de site er tijdens de Bronstijd, IJzertijd en Romeinse tijd uitzag.

Het pakket werd uitgetest met de klas van Nina Leroy van Freinetschool Het Tandwiel. Dank hiervoor aan de leerkracht en alle kinderen!

Verder willen wij Caroline Landsheere bedanken van Raakvlak (Onroerend Erfgoed Bruggen en Ommeland) en Joris Van Doorsselaere (Eduma Geschiedenis, UGent) voor de tips en ondersteuning. Voor de archeologisch inhoudelijke ondersteuning danken we Jean Bourgeois (Vakgroep Archeologie), Tina Dyselinck (BAAC) en Maarten Berkers (Stadsarcheologie Gent).