Het wordt dringend tijd dat inclusie en diversiteit binnen onze opleiding wat extra in de kijker komen te staan. Hier willen we heel concreet werk van maken! We presenteerden tijdens Verleden Week de piloot-editie van de eerste Geschiedenisprijs!

Het doel van deze geschiedenisprijs is om op een laagdrempelige, inclusieve wijze jongeren kennis te laten maken met de vele facetten van geschiedenis als discipline en de meerwaarde ervan voor de brede maatschappij. Zo willen we de jongeren van alle afkomsten en achtergronden op een originele wijze laten proeven van geschiedenis. We wekken en triggeren op die manier hun interesse voor de veelzijdigheid en rijkdom van het verleden. Misschien kunnen we ze zelfs prikkelen om geschiedenis te gaan studeren? Kortom, we blazen het stoflaagje dat volgens velen op onze discipline rust het verleden in. Heel toepasselijk tijdens de Verleden Week!

Resultaten

Ons atelier vond studenten met een hart voor onderwijs die met hun redactionele en journalistieke skills, creatieve vingertoppen en/of organisatietalent de Geschiedenisprijs mee inhoud en vorm gaven. De masterstudenten van het vak Diversiteit en Burgerschap namen de leiding.

Fase 1: voorbereiding van de prijsuitreiking

Studenten van het Atelier maakten kennis met het opzet en doelstelling van de prijs en leerden de drie middelbare schoolklassen kennen die dit schooljaar een piloottraject liepen. De voorbereiding van de spetterende prijsuitreiking op woensdag kon beginnen, de studenten van het Atelier waren de masters of ceremony. Ze maakten een draaiboek voor de uitreiking waar elk detail tot in de puntjes geregeld en getimed was, cureerden de kleine expo waarin de drie schoolprojecten werden gepresenteerd, maakten een programmaboekje, onvingen de leerlingen en gasten, brieften de juryleden, stelden de prijzenpakketten samen en zorgden voor veelzijdige verslaggeving.

Fase 2: prijsuitreiking

Op woensdag 30 maart 2022 werd de allereerste Geschiedenisprijs uitgereikt. Drie scholen uit Vlaanderen en Brussel gingen de uitdaging aan en kwamen hun projecten toelichten in de hoop de jury te overtuigen en de felbegeerde prijs in de wacht te slepen.

De winnaar was... OLVI Pius-X Zele. De klas maakte onder begeleiding van Joris Van Doorsselaere een project rond “VHVD: een reis door de tijd”. De aanleiding was de lokale sporthal VHVD in Zele die in 2022 zou gesloopt worden. In een poging het vele erfgoed dat aan deze site verbonden was te documenteren, trokken de leerlingen erop uit om via interviews, archiefbezoeken de geschiedenis van VHVD in kaart te brengen. Samen met lokale erfgoedpartners zoals de Heemkundige kring en Jeughuis Juvenus bouwden de leerlingen een tijdlijn op met aandacht voor de verschillende functies van de site. Naast een passage op de Geschiedenisprijs presenteerden de leerlingen hun project ook op Erfgoeddag 2022.

Eerste laureaat was... Het GO! Atheneum Emanuel Hiel Schaarbeek presenteerde hun project “Legends of Kahiel” . Sofie De Langhe begeleidde deze groep legendemakers. Via een Twitteraccount  (@LegendsofKahiel) waarbij historische mythes uit verschillende culturen creatief verwerkt werden, legden de leerlingen de link gemaakt met de hedendaagse problematiek van fake news.

“Meestal als we geschiedenis krijgen, zijn we gewoon aan het zitten en aan het luisteren naar de leerkracht. Echt geschiedenis onderzoeken en presenteren was interessant om te doen.”

Esther Chialuka Motuanya, GO! Atheneum Emanuel Hiel, Schaarbeek

GO! Atheneum Beveren-Waas werkte onder begeleiding van Inge Misschaert een wandeling rond Verborgen geschiedenissen in Beveren uit. in samenwerking met de gemeente Beveren werd een wandelroute uitgestippeld.

“Wat de jury opgevallen is, is het enthousiasme van de leerlingen. Dat is eigenlijk het meest hoopgevende. Als jongeren smaak krijgen voor geschiedenis, zin krijgen om zelf een project te ontwikkelen, dan denk ik dat ze de juiste attitudes zullen ontwikkelen om aan een opleiding geschiedenis te beginnen.”

Bruno De Wever (voorzitter van de jury)

Fase 3: rapportage en nazorg

De prijs was uitgereikt, de leerlingen en leerkrachten geïnterviewd, de jury bedankt. Op donderdag en vrijdag restte een andere uitdaging: de Geschiedenisprijs evalueren en nadenken over de definitieve vorm die de prijsvraag vanaf volgend schooljaar kan aannemen. Benieuwd hoe dat uitdraaide? Surf naar www.geschiedenisprijs.ugent.be.

Team

Team: Berber Bevernage, Sofie De Langhe, Bruno De Wever, Naïma Lafrarchi, Inge Misschaert, Joris Van Doorsselaere  

Contact: Berber.Bevernage@ugent.be en Naima.Lafrarchi@ugent.be