Vlakbij het begijnhof van Sint-Amandsberg ligt een van de drukste en meest complexe knooppunten van Gent, de “Dampoort”. Ettelijke verkeersaders, een treinstation,  busperrons, een netwerk van spoorwegen, een kanaal met een ‘zwaaikom’ en een berucht rondpunt: allemaal georiënteerd op een soort trechter in en uit het stadscentrum, waarvan je de hoogste torens in de verte ziet. Het contrast met de rust van het begijnhof kan nauwelijks groter zijn! 

Om te begrijpen hoe dit kluwen tot stand is gekomen, moeten we diep de geschiedenis in. Een middeleeuws abdijdorp, een vroegmoderne dwangburcht, kanalen en dokken uit de Industriële Revolutie(s) en stations en spoorwegen uit de latere 19de eeuw passeren allemaal de revue. Ingrijpende infrastructuurwerken van de jaren 1970 tot vandaag veranderden het uitzicht van de Dampoort opnieuw en wisten voor een deel de resten van die bewogen geschiedenis uit. 

Het atelier 3DAMPOORT onderzoekt hoe de nieuwste technologieën zoals 3D, digitale en geprinte reconstructie, omgevingsscans, augmented & virtual reality kunnen worden ingezet om dit “Verborgen Verleden” terug tot leven te wekken. Verschillende bronnen, methodes, doelen en doelgroepen komen aan bod, van datavisualisatie voor wetenschappelijk onderzoek tot reconstructie voor stadsplanners en publieksgeschiedenis. We focussen in de eerste plaats op verloren Gents spoorwegpatrimonium, de stations Gent-Eecloo en Gent-Waas. Of dacht je dat het tracé en de naam van de Land van Waas-laan toeval waren? Het atelier 3DAMPOORT wordt georganiseerd in samenwerking met experts van de 3D-cel van Stad Gent.

Resultaten

3D-reconstructiemodellen van beide stations, één maal geïmplementeerd in een geanimeerde educatieve game, bedoeld om het uitzicht van de Dampoort anno 1911 te visualiseren én de gebruiker 19de-eeuwse en vroeg 20ste-eeuwse geschiedenis van de buurt te leren kennen. De geschiedenissen, schijnbaar lokale verhalen maar met een veel bredere relevantie, werden onderzocht door de deelnemers en publieksvriendelijke vertaald voor gebruik in-game. De 3D-modellen van de stations werden tevens geprint met een 3D-printer. Stad Gent (Dienst Ruimte) is geïnteresseerd in de resultaten in functie van publiekswerking in het masterplan “Dampoort” (i.s.m. De Werkvennootschap, Sweco en Connect). De game “Dampoort 1911” zal publiek beschikbaar worden gemaakt op een webpagina van Stad Gent (3D-cel) en bekend gemaakt bij inwoners van de Dampoort via de wijkcommissarissen. Geïnteresseerde inwoners kunnen vervolgens meebouwen aan de historische reconstructie van de Dampoort en/of (materiaal voor) historische verhalen aanleveren.

Team

Stefan Meysman, Mario Matthys, Dirk Van Wittenberghe, Warre Deganck, Arne Maes, Heike Bekaert, Bas Vercruysse, Kacper Sadkowski, Jens Van Mieghem, Laurens Van Erdeghem.

Contact: Warre.Deganck@UGent.be (student) of Stefan.Meysman@UGent.be (medewerker)